How to budget for your beauty expenses


Hi everyone!

Since us beauty bloggers all share SOME kind of addiction - be it cosmetics - or clothes (or even both :-)) - I thought I'd do a post about budgeting.

Does it happen to you too, that you don't keep track of your costs and think you're totally within your monthly budget, but then, when you get to the end of the month you realize that somehow it just doesn't add up? :o)

Well, it does happen to me! Sometimes, at the beauty counter, I just get carried away...

I read on Yvonne's blog yesterday, that she couldn't decide which blush to buy from the MAC Semi-Precious Collection so she got them all... :o))
I had to laugh, because it sounded so familiar. Sometimes there is just no holding back.

But to keep me from financial trouble I do plan ahead, and I thought, why not share how I do it. I'd love to know how you budget for your beauty expenses!

So, in order not to disclose too much personal information I'll use fictional numbers. Let's pretend I am a billionaire and earn 1.000.000 a month, and let's call the money Mickey Mouse Dollars...

So first thing I do is write down how much money is at my disposal every month. I have done it like this this ever since I went to college and had to make ends meet. Since I have a full-time job now, it's a lot easier to get by each month, but I still have to plan.

I used to do my calculations on a sheet of paper, now I do it on an Excel sheet. And I update it every day! First thing I do in the morning when I get to my office desk is update my budget. So here we go, Step 1:


Ok, Step 2 is write down all the monthly expenses beneath:


Once you have figured out all the monthly costs, deduct the costs from your income, there is a specific Excel formula that you can look up on the internet:



Now every time something gets withdrawn from your bank account, you have to correct it in the Excel sheet too. Say, if your rent is withdrawn, you correct the income number and at the same time you delete the row "rent". Your remaining amount will not change, because all you do is subtract something that you have planned for.

For clothes and makeup it's the same. When I buy something and the money gets withdrawn from my account, I correct the income number and at the same time reduce my budgeted number. Sometimes I spend the money all on makeup, sometimes all on clothes, it doesn't matter as long as I stick to the general budget that I planned for both!

So say I use up all my budget for clothes and makeup, then my spreadsheet will look like this:

As you can see, my income amount has become less, but the money at my disposal for the rest of the month has remained the same.

Sometimes it gets a bit challenging, like when MAC released the Hello Kitty Collection, I didn't really stick to my budget! :o) When that happens, I usually try to skip the upcoming collections.

I plan ahead for months, so I not only do this for the current month, but for months ahead, because I want to be aware of what's coming up, say I have extraordinary expenses that are coming up like maintainances at my apartment or a trip and so on, I will put that down way ahead in order to be prepared.

I hope this helped.

Oh, one last tip if you're on a tight budget:

Try to avoid any stores that are dangerous :o) Don't even get in the door! Once you're in and see things that you like, your nice little Excel sheet is going to mentally burst into flames... :o)

And if you're easily caught up in the wonderful world of other bloggers' makeup swatches, try to turn off the computer and read a book instead!

;-)

Blusherine


P.S. If you do a post about budgeting, please link it in the comments, I'd love to read it!



17 comments:

JC ♔ on August 3, 2011 at 12:38 PM said...

I love this! I do something similar too. :) I never thought to share it though, but great post.

Paperbacks&Postcards on August 3, 2011 at 12:43 PM said...

This was a really helpful post! I so need to start budgeting, at the mo I just spend all of my money on nothing!

Thanks again :)
xx

Sarah on August 3, 2011 at 1:20 PM said...

Wow you do a good job! I don't really have a budget plan like this. Maybe I should start one... :/ Well, I guess I kinda have one in my head, but I don't stick to it most of the times. LOL

Great post! I think we all should have a plan like this and I think yours was very helpful!

Thank you! :)
Sarah

Vintage Makeup on August 3, 2011 at 7:05 PM said...

This is so helpful! I love Mickey Mouse Dollars lol :)

G A B Y on August 4, 2011 at 1:29 AM said...

That was super interesting, thank you for this! As a university student without a job, I have to be very careful with my money. Thanks again!

Janalyn on August 4, 2011 at 9:17 AM said...

Great post! Very helpful and informational! I am one of those that gets carried away everytime i step into Sephora or MAC.. eeks!

Jana on August 4, 2011 at 11:41 AM said...

Hallo,

ich antworte dir hier ebenfalls auf deine Frage (für den Fall, dass du sie auf dem Blog nicht liest)

man kann die Räder auch wieder ablackieren. Bei den Weißen habe ich es allerdings noch nicht getestet. Bei den Durchsichtigen, die ich vorher hatte, schon. Sie werden ganz matt und fühlen sich danach recht seltsam an. Auch hielt der "neue" Lack meines Erachtens nicht mehr so gut. Ich hoffe, bei den neuen Rädern ist es besser.

Danke fürs Verfolgen meines Blogs. Darüber freue ich mich wirklich sehr.

Liebe Grüße

Michelle on August 4, 2011 at 3:39 PM said...

Haha, I totally get what you mean. I like to shop for anything; food, clothes, beauty stuff, stationery, you name it. So I just don't bring much money around with me, or plan ahead, so I don't blow it all off in one go.

Amy on August 4, 2011 at 5:17 PM said...

Such a great post! This is soooo helpful, thanks for sharing. I have been really bad lately, so I need to start to do this like right now!! xo from a new follower :)

Sarah on August 5, 2011 at 3:53 AM said...

Ja du hast Recht der Blitz schluckt sehr viel Farbe. Aber meist moechte/muss ich danach eben aus dem Haus, und wie du schon sagst, moechte ich ungern als Clown rumlaufen. :D

Und auch mit der Mascara-Geschichte muss ich dir Recht geben. Jetzt wo du es gesagt hast, leuchtet es mir ein. Es ist tatsaechlich so, dass man sich an ein Produkt gewoehnt und sich damit abfindet.
Ich glaube es ist auch schwierig die ultimative-alles-koennende Mascara zu finden.

Lg
Sarah

wiemi on August 5, 2011 at 10:57 AM said...

Ah interessant zu lesen wie du das handhabst! Ich musste gestern übrigens das erste Mal seit über 2 Monaten auf mein Kosmetikbudget zugreifen. Ich wünschte ich wäre auch bei meinem Kleidungsbudget so erfolgreich ;)

inyourface.at on August 9, 2011 at 12:32 PM said...

Hab ja eine Excelliste für meine Kosmetik XD wunder mich dann am Ende vom Jahr wieviel ich dafür ausgegeben hab... Finanzpläne mache ich eher sporadisch, wie z.B. als ich gut bezahlte Praktika gemacht habe und geplant habe was ich kaufen möchte (Spiegelreflex, Flugtickets etc). Ich gebe im Moment aber sowieso wenig Geld aus und kaufe auch selten wie wild drauf los. Von daher bevorzuge ich es meine Ausgaben NICHT im voraus zu sehen, sonst deprimierts mich nur immer wie wenig am Ende übrig bleibt LOL

Blusherine on August 9, 2011 at 12:38 PM said...

@inyourface.at: ja, so eine excel-bestandsliste von meinen mac-sachen hab ich auch! das musste irgendwann mal her, weil es mir manchmal schon passiert ist, dass ich farben doppelt gekauft habe, weil sie in irgendeiner palette drin waren oder so! :-) wenn ich mir die so anschaue, wird mir auch schlecht! :-))

Martha on August 11, 2011 at 11:00 AM said...

Sehr toller Beitrag! Ich mach das manchmal auch - allerdings mit Kugelschreiber auf Schmierpapier. ;-) Und auch nur dann, wenn mal wieder was wirklich interessantes ansteht.
Ich werde in den nächsten Monaten extrem wenig Geld in Schminke investieren, da ich mir zum einen ein neues Objektiv kaufen werde und zum anderen im Februar ganz viel reisen werde. Und wenn ich mir so überlege, was ich mir von meinen Schminkausgaben sonst so leisten könnte, wird mir etwas schwummrig.
Nichtsdestotrotz (oder vielleicht gerade deswegen) finde ich solche Aufstellungen praktisch und wichtig.

Blusherine on August 11, 2011 at 11:11 AM said...

Hallo Martha! Das freut mich! Ich hab das früher auch mit Kugelschreiber und Schmierpapier gemacht, aber da hatte ich irgendwie noch weniger Ausgaben, als Studentin war das Leben noch einfacher :-) Jetzt kommen so langweilige aber notwendige Sachen wie Haushaltsversicherung, Thermenwartung, Pensionsvericherung usw. dazu, da lass ich lieber die Excel-Formeln für mich rechnen! :-)
Oh ich beneide dich um die Reisen! Ich hoffe du bloggst dann darüber wohin es geht! Ich bin auch dermaßen urlaubsreif!

Martha on August 11, 2011 at 2:28 PM said...

Bis Februar bin ich ja noch Studentin... Und danach fängt das echte Leben an! Waaaahhh! Keine Lust - vor allem auf diesen Versicherungs- und Steuerkram! ;-)
Ich muss mal gucken, ob ich mir bis dahin vielleicht ein Smartphone zulege. So richtig bloggen werde ich dann aber wahrscheinlich erst wieder danach. Urlaub muss man ja auch einfach mal genießen können! :-D

Blusherine on August 11, 2011 at 2:46 PM said...

Ja das stimmt, im Urlaub sollte man mal richtig abschalten und zu sich kommen, dann ist man wieder gerüstet für den ganz normalen Alltagswahnsinn! :o)

Post a Comment

 

Blusherine Copyright © 2009 Girlymagz is Designed by Bie Girl Vector by Ipietoon